Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.02.2013 14:00 - За книгата "Баркод" на унгарката Кристина Тот
Автор: zapalenchitatel Категория: Изкуство   
Прочетен: 4096 Коментари: 1 Гласове:
2



image


Книгата "Баркод" ми я препоръча Мартин Христов от издателство „Ерго”*.

Държа книгата в ръка и я оглеждам - корицата е семпла, заглавието едва се разчита. Често зад такива корици се крият интересни текстове, но аз съм малко като децата - харесвам цветното, шареното, - та подходих към книгата с известен скептицизъм…

Прочетох краткото представяне на авторката и разказите. Кристина Тот се оказа поетеса с много награди, преводи в чужбина, а книгата и „Баркод” предизвикала „истински фурор в родината си”.

От такива гръмки думи, обаче, скептицизмът ми само нарасна.

Прочетох първия разказ.
Не лош, но нищо особено. Прочетох и втория – същата работа. Направих пауза, след което прочетох третия и четвъртия, които ми харесаха малко повече.

(За хора, които не са живели по време на соцализма, част от историите ще бъдат неразбираеми и може би скучни, макар да съществува вероятността точно тези истории да провокират интереса им към "онова" време и ако има кого да попитат и кой да им поразкаже...)  

Но петият разказ ме развълнува до дън душа.
Развълнува ме - дори ме потресе. Красив, но и суров, - дори жесток. Жесток, но красив и вълнуващ. За живота на една малка циганка и нейното семейство – безпътната и майка и баба и, която заедно с мъжа си събира боклуци.

Начинът, по който е разказана историята, изостря сетивата и изпъва нервите - сухо регистриращ и описващ фактите, без емоции, като репортаж. В същия дух се изказва и самата Кристина Тот: "Смятам, че прозата не бива много да се разкрасява.""

Сега чета шестия. Чета го с удоволствие и истинско увлечение…

И така. С първите разкази, така да се каже, разгрях. Свикнах със специфичния стил, адаптирах се към по-необичайната гледна точка. Но след това…

Препоръчвам книгата на хора, които не само обичат хубави истории, но са готови и да отделят малко време и усилия да привикнат с един модерен стил – без описания, без емоционални излияния, лаконичен, суров. 

------------------------------------------------------------------------------------------

* "Ерго" е издателство, което заслужава да следите. Издават сравнително малко, но подбрани книги. Добра литература, четивни текстове. Оформлението на книгите е естетически издържано; преводите, доколкото мога да преценя, са добри; техническата редакцията е на ниво. 

Ако решите да си купите книгата:
1. Може да я купите направо от издателството
.
2. Или да я поръчате през knijarnica.com.
3. А може да наминете и през любимата си книжарница:-)

------------------------------------------------------------------------------------------

Видео с интервю на Кристина Тот по унгарски телевизионен канал
(Помолих преводачката на разказите Нели Димова да резюмира отговорите на Кристина Тот и тя се отзова с готовност, за което искрено и благодаря. В постинга публикувам само част от тях.)

"Аз се опитвам да бъда стегната не само в поезията, но и в прозата, стремя се към сбитост. За мен и прозата е един вид сбитост...

Обикновено за моята проза казват, че има поетически език, което смятам за основна заблуда, според мен не е вярно. Това е едно критическо клише, което се подхранва от факта, че аз започнах като поетеса. Според мен това е един съвсем различен вид проза. Това е една по-строга прозаична реч.

Обикновено смятам, че работата ми е приключила, когато публикувам даден текст. Мисля обаче, че е по-трудно да се приключи един текст в проза. Много по-трудно е да се каже, че всяка дума е отишла на мястото си. В едно стихотворение границите са много по-осезаеми. В прозата е възможно едва на десетия прочит да открия нещо, което може да бъде опростено, да се изтъни. Но и при двете, поезията и прозата, когато съм освободила и последната дума и всичко е попаднало на мястото си, знам, че е готово и тогава то вече не ме занимава емоционално."






Гласувай:
2



1. jabog - ами както изглежда ще си я купувам. ...
19.02.2013 20:28
ами както изглежда ще си я купувам. само че ме изкушаваш да започна от петия разказ директно :-)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zapalenchitatel
Категория: Други
Прочетен: 237806
Постинги: 55
Коментари: 48
Гласове: 100
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930